Analiza ryzyka i testowanie cyberbezpieczeństwa w kontekście NIS2-dlaczego branże kluczowe powinny się przygotować?

Regulacje NIS2

W dobie rosnących zagrożeń cybernetycznych, nowe regulacje takie jak NIS2 (Dyrektywa dotycząca bezpieczeństwa sieci i informacji) stają się coraz bardziej istotne dla utrzymania stabilności i bezpieczeństwa w Europie. Ta dyrektywa zwraca szczególną uwagę na branże kluczowe, uznając je za krytyczne dla funkcjonowania państw i całej Unii. Analiza ryzyka oraz testowanie cyberbezpieczeństwa są nie tylko zalecane, ale często wymagane w tym kontekście.

Konieczność analizy ryzyka

Red saber-analiza-ryzyka-w-kontekscie-NIS2
Redsaber Security
Redsaber

Analiza ryzyka jest fundamentem dla każdej skutecznej strategii cyberbezpieczeństwa. Pozwala na identyfikację słabych punktów oraz potencjalnych zagrożeń, które mogą wpłynąć na działalność. Dzięki temu możliwe jest zastosowanie odpowiednich środków prewencyjnych i reakcyjnych. W kontekście NIS2, analiza ryzyka jest nie tylko zalecana, ale często stanowi formalny wymóg.

Branże kluczowe w NIS2

Dyrektywa NIS2 zwraca szczególną uwagę na branże kluczowe, takie jak m. in. energetyka, transport czy sektor finansowy. Pełny katalog branż kluczowych to 11 sektorów. Dla tych branż, zgodność z NIS2 nie jest opcją, ale obowiązkiem. Analiza ryzyka i testowanie cyberbezpieczeństwa są tutaj nie tylko rekomendowane, ale wręcz obligatoryjne.

W kontekście strategii zarządzania bezpieczeństwem informacji (SZBI), organizacje koncentrują się na kilku kluczowych elementach.

Pierwszym jest integracja planów bezpieczeństwa z globalną strategią informatyzacji. To oznacza, że bezpieczeństwo nie jest dodatkiem, ale kluczową częścią planowania i działania. Drugim elementem jest wyraźne zdefiniowanie celów i przypisanie odpowiedzialności za ich realizację. Jest to istotne dla koordynacji działań i monitorowania postępów.

Red saber-system-zarzadzania-bezpieczenstwem-informacji-a-NIS2
Redsaber 
Redsaber Security

Trzeci element to opracowanie Polityki Bezpieczeństwa Informacji (PBI), która jest nie tylko kompleksowa, ale też zgodna z międzynarodowymi standardami i najlepszymi praktykami. Co ważne, ta polityka jest regularnie przeglądana i aktualizowana, co jest kluczowe w szybko zmieniającym się krajobrazie zagrożeń.

SZBI nie kończy się na wewnętrznych działaniach. Organizacje muszą również zidentyfikować i ocenić ryzyko w kontekście zewnętrznych partnerów i dostawców, co jest szczególnie ważne w erze globalnych łańcuchów dostaw. Zarządzanie tym ryzykiem, zarówno wewnętrznym jak i zewnętrznym, jest nieodłącznym elementem procesów zarządczych, ujętych w kolejnych punktach SZBI.

Jak państwo wdraża działania w kontekście NIS2?

Projekt „Cyberbezpieczny Samorząd” reaguje na rosnącą liczbę ataków cybernetycznych, z inicjatywą poprawy bezpieczeństwa infrastruktury IT samorządów.


Projekt finansowany jest ze środków FUNDUSZY EUROPEJSKICH NA ROZWÓJ CYFROWY 2021-2027, realizowany przez Centrum Projektów Polska Cyfrowa we współpracy z NASK Państwowym Instytutem Badawczym. Celem jest zwiększenie odporności systemów IT i OT wykorzystywanych w jednostkach samorządu terytorialnego oraz stworzenie systemowego wsparcia w reagowaniu na incydenty. Projekt ten stanowi praktyczne działanie w odpowiedzi na dyrektywy z zakresu cyberbezpieczeństwa, umacniając lokalne struktury IT i OT, aby skuteczniej przeciwdziałać zagrożeniom cybernetycznym i reagować na nie w sposób zorganizowany.

Co prawda nabór wniosków zakończył się w październiku, ale kierunek „zbrojeń” wskazany samorządom jest jasny.